Halloween: gewoon een onschuldig feestje?

Halloween is in de mode. Overal zijn er verwijzingen naar Halloween: in de winkels, op televisie, op school, zelfs op de Google homepagina. Als christen voel ik me niet op mijn gemak hiermee. Ten eerste al die griezelige dingen (heksen, vampiers, skeletten enz) trekken mij niet aan. Persoonlijk zie ik de lol er niet in. Wat me meer ontrust is hoe de mensen Halloween zo maar aanvaarden als een must in onze jaarkalender naast belangrijke feesten zoals Sinterklaas en Kerstmis. Vraag aan mensen boven de vijftig en zij herinneren zich Halloween niet vanuit hun kindertijd. Halloween is een Amerikaanse import om winst te maken. Dit zeggende, Kerstmis is van tegenwoordig ook grotendeels gecommercialiseerd. En toch lijkt het dat niemand erbij stil staat en nadenkt of wij wel Halloween willen invoeren in onze maatschappij? Denkt men nog kritisch over wat we invoeren in onze maatschappij? Willen we wel onze kinderen verkleden in wat vroeger werd beschouwd als boze wezens? Zoals Ignace Demaerel zich afvraagt: wat voor meerwaarde heeft Halloween?

Als christenen geloven wij in boze geesten. De evangeliën zijn vol van verhalen van Jezus die mensen bevrijdt van het kwade invloed van boze geesten. Wij geloven dat demonen bestaan, en heksen ook. Voor ons zijn deze wezens alles behalve goed. Zij willen mensen vermoorden. Hoe zouden wij dan kunnen onze kinderen laten verkleden als deze boze wezens?

Nieuwe info project in de Filippijnen

Vanuit de Vrije Evangelische Gemeente Kortrijk is er sinds 2006 reeds diverse keren hulp gegeven aan vele arme gezinnen in de Filippijnen. Er is een grote nood in dit land.

In mei 2013 werd een permanent project in de Filippijnen opgestart op een aangekocht terrein van 1800 m². Het project is gestart in samenwerking met de
plaatselijke partner, de Jesus is Lord (JIL) kerk.

Foto1

Graag willen we eind mei 2015 een container hulpgoederen sturen. We werken hiervoor samen met de vzw “Design for a new Future” (DFANF), die reeds hulp bood in Haïti (in de vluchtlingskampen in Port au Prince) en de Filippijnen (in de getroffen gebieden van de supertyfoon Hayan).

Design for a New Future helpt in rampgebieden en combineert ook afvalrecyclage met ambachtelijke productie van designobjecten. Dit project wordt deze zomer ook opgestart op het terrein van ILAW: dat betekent werkgelegenheid voor de plaatselijke bevolking.

We willen een container doelgericht en selectief vullen met nuttige materialen. Kledij en schoenen zijn er immers al voldoende. Wij luisteren naar de noden ter plaatse en willen heel concreet daarop inspelen.

U kan ons helpen met onder andere volgende materialen:

1. een noodgenerator

2. verzorgingsproducten (ook tandenborstels, enz.), wasproducten

3. schoolgerief, ballen

4. allerlei gereedschap

5. fietsen, fietsonderdelen, fietsherstelgerief

6. rolstoelen en rollators

7. keukenmaterialen, zoals bestek, scharen enz.

8. lakens, kussenslopen

9. een legertent tussen 12 en 30 m²

10. ziekenhuismateriaal en medicatie om een ziekenboeg te installeren

11. bananendozen

Als u materialen hebt, kan u contact nemen met:
Rose Gatdula (roseandfriends@yahoo.com of +32 (0) 496 13 48 66
of Kristin Bordon (kristinbordon@hotmail.com)

Het verschepen van deze container en de transportkosten met vrachtwagens ter plaatse moet natuurlijk ook betaald worden: het kost ons ca. 4000 euro, waarvan ILAW de helft betaalt. We zoeken daarnaast ook financiële middelen om ter plaatse extra alledaagse geneesmiddelen aan te kopen zoals hoestsiropen, vitaminen, ontsmettingsmiddelen en klein medisch materiaal.

Wilt u dit project ook financieel steunen? Zelfs een kleine som van 10, 50 of 100 euro helpt ons. Maak uw gift over op IBAN BE72 0017 0328 2816 op naam van VZW ILAW

Enkele mensen gaan deze zomer ter plaatse om de container te legen, mee te gaan met het transport over land en alles ter plaatse te installeren en de materialen te verdelen. We gebruiken uw giften niet voor eigen gebruik zoals persoonlijk vervoer, vliegtickets en organisatorische kosten. Dit financieren we allemaal zelf, zodat jullie middelen exclusief en integraal ten dienste komen van de lokale mensen.

Doelstellingen project:

1. Algemene visie:

Permanent iets betekenen voor de bevolking op geestelijk, medisch en sociaal gebied.

a) Evangelisatie: er is grote openheid voor het evangelie.

b) Samenkomsten voor de nieuw gestichte kerk

c) Diaconaal werk – er zijn volgende noden, omdat een groot deel van bevolking in de Filippijnen erg arm is:

* onvoldoende en zeer eenzijdige voeding

* primitieve woonomstandigheden: de allerarmsten wonen in zelfgemaakte huizen van platen, hout en plastiek. Bij zware storm en regen hebben ze weinig of geen beschutting. De gebouwen op het domein zijn dan een schuilplaats.

* onvoldoende hygiëne

* onvoldoende medische zorgen: men kan de dokter of het ziekenhuis niet betalen

* kinderen van de armste gezinnen kunnen niet naar school als ze geen schoolgerief hebben

2. Concrete doelen:

* samenkomsten van de nieuwe kerk: er is in 2014 een eetzaal/keuken bijgebouwd. Dit nieuw gebouw wordt nu reeds gebruikt voor de samenkomsten van de kerk (kerkdiensten en bijbelstudies).

* uitdelen van voedsel

* retraitecentrum: gebruik van de (reeds bestaande) 6 studio’s en eetzaal/ontmoetingsruimte voor het houden van retraites. Onze partner JIL wil later nog een extra multifunctioneel gebouw optrekken voor de retraites.

* vakantieverhuur (Bed & Breakfast): dit betekent dat er betrokkenheid is omdat de gasten in het project logeren. Er zijn ook wat inkomsten voor het project en de plaatselijke bevolking, die de B&B mee verzorgt.

* Uitdelen schoolgerief sinds 2013: jaarlijks uitdelen van schoolgerief aan de allerarmsten van 200 gezinnen bij het begin van elk nieuw schooljaar (boekentassen en ander schoolgerief) : zonder deze hulp kunnen deze kinderen niet naar school

Foto2

Foto3

* verstrekken van medische hulp. We willen in de zomer van 2015 een ziekenboeg inrichten, zodat er ter plaatse medische zorg kan gegeven worden door een dokter, die langskomt.

* versturen van materialen per container (eind mei 2015)

Financiën:

Het in 7 jaar gespaarde bedrag werd geschonken aan de partner zodat deze de eigenaar van 1/3 van de grond van het project kon worden. Er werden in 2013 en in 2014 aan de armste gezinnen telkens 200 boekentassen uitgedeeld. Ook werden er matrassen aangekocht voor de logeerruimtes. Daarnaast werd de nieuw gebouwde eetzaal/keuken ingericht met tafels en stoelen. Graag willen we in de toekomst het project blijvend verder uitbouwen om de armen ter plaatse te helpen.

‘En God is bij machte alle genade in u overvloedig te schenken, opdat gij, in alle opzichten te allen tijde van alles genoegzaam voorzien, in alle goed werk

overvloedig moogt zijn, gelijk geschreven staat: Hij heeft uitgedeeld, aan de armen gegeven, zijn gerechtigheid blijft in eeuwigheid.’

– 2 Korinthiërs 9:8-9

Contact: Rose Gatdula : roseandfriends@yahoo.com of +32 (0) 496 13 48 66

Foto4

Foto5

In de laatste dagen…

In 2 Timotheus 3:1-5 beschrijft Paulus hoe het zal zijn ‘in de laatste dagen’. Toen ik deze passage vanmorgen las in mijn Engelse ‘New Living Translation’ staat er geschreven in vers 2: ‘they will consider nothing sacred’ (vertaling: ze zullen niets als heilig beschouwen). Deze zin viel me op want het is precies wat het secularisme doet in onze maatschappij: er is niets meer heilig. Pasen is niet meer heilig. Kerst is niet meer heilig. Zondag is niet meer heilig. De Bijbel is niet meer heilig. De kerk is niet meer heilig. ‘God’ is niet meer heilig. Een voor een hebben deze dingen hun gezag verloren in de ogen van de mensen. Er wordt alleen maar mee gespot en belachelijk gemaakt.  Precies wat er staat in 2 Timotheus 3:2.

De Here God woont in ons midden – deel 3

Hoe zit dit alles dan in elkaar?

‘Ten dage dat gij, daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.’ Dat is wat we kunnen noemen, de geestelijke dood. De mens is de faculteit een relatie met de Here God te hebben verloren. Door de zonde is de intieme verhouding tussen de Here God en de mens verbroken geworden.

Wil dat nu zeggen dat tussen de eerste bladzijden van de Bijbel, waar over die geestelijke dood gesproken wordt, en de tijd van de menswording van de Here Jezus Christ, die naar onze wereld is gekomen om die relatie weer mogelijk te maken, dat in al deze tijd, er geen mogelijkheid meer was om tot bij God te komen? Zeker niet! God heeft er altijd voor gezorgd dat een relatie tussen Hem en Zijn schepsels mogelijk was. Het sleutelwoord voor het bestand komen van een relatie tussen mens en God is: GELOOF.

Je moet geloven dat, door je hand op de kop van het dier dat geofferd zal worden, te leggen, er een overdracht geschied, en door her vergieten van het bloed van het dier, er vergeving van zonde mogelijk is. Je moet geloven dat, gewoon door een blik te werpen op Nehustan, de slang die Mozes op een staak had bevestigd, het vergif van de vurige slangen geen uitwerking zou hebben op degen die gebeten was. Je moet geloven dat door 6 plus 7 maal rondom de stad Jericho te wandelen bij de 13de keer de muren zullen instorten. De profeet Habakuk stelt de regel: de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Habakuk 2:4 ‘De rechtvaardige zal door zijn geloof leven.’ Ik ben ervan overtuigd dat deze regel van God is zowel voor de Joden, tot wie dit vers in eerste instantie geschreven is, als voor de niet Joden. Dat blijkt, mijns inzien, heel duidelijk in de uitzetting die de apostel Paulus geeft in het tweede hoofdstuk van de brief aan de Romeinen.

Tot hier het eerste gedeelte van dit hoofdstuk waaraan ik de titel ‘de verandering’ gegeven heb. Hoe de mens, van een wezen te zijn, geschapen in beeld en gelijkenis van God, een wezen geworden is waarvan het best aandeel ‘geest’ afgestorven is door de zonde.

– geschreven door Jacques Vankeirsbilck

Het evangelie voor Jezus?

Soms krijg je de volgende vraag te horen van skeptici:

Als een mens alleen gered kan worden door Jezus Christus, wat dan met al de mensen die leefden voor de tijd van Jezus?

In het boek Openbaring 14:6 lezen we over ‘het eeuwige Evangelie’ dat wordt verkondigt aan alle volken op aarde. Dus, het Evangelie is eeuwig. Dat betekent dat het Evangelie bestond voor dat Jezus naar de aarde kwam en aan het kruis stierf. In het volgende vers (Openbaring 14:7) krijgen we te weten welke boodschap verkondigt wordt, namelijk: ‘Vrees God en geef Hem eer… Aanbid Hem Die [alles] geschapen heeft.’

Het Nieuwe Testament is duidelijk: redding en eeuwig leven zijn alleen maar mogelijk door te geloven in Jezus Christus (Johannes 6:40). Maar wat dan met de mensen die leefden en stierven voor Jezus? Openbaring 14:6-7 toont ons dat het gaat om onze houding naar God toe in de mate dat Hij zich heeft geopenbaard. De opdracht om God te vrezen, Hem te eren en aanbidden, dat eeuwige Evangelie, betekent dat wij geloven in Hem die God gezonden heeft. Voor de mensen die leefden en stierven tussen de tijd van Mozes en Jezus betekende dezelfde opdracht deel worden van het volk Israël. Voor Abraham betekende het geloven en vertrouwen op de God Die Zich had geopenbaard.

Nieuwe prekenreeks: de identiteitskaart van Jezus – doorheen de ‘ik ben’ uitspraken in Johannes

Als u iemand voor het eerst ontmoet wat voor dingen vraag je om die persoon te leren kennen?

Waar kom je vandaan?
Wat is jouw beroep?
Ben je getrouwd?

Op onze identiteitskaart staan er verschillende belangrijke gegevens. Onder andere waar wij vandaan komen – onze geboorteplaats en nationaliteit, wat ons beroep is- bediende of arbeider, alsook onze gezinssituatie.

Jezus had geen identiteitskaart, maar hij toonde wel duidelijk aan wie hij was. Hij vertelde waar hij vandaan was, wat zijn doel was (beroep), en beschreef zijn relatie met de Vader. Door de zeven ‘ik ben’ uitspraken van Jezus in het evangelie van Johannes geeft hij een duidelijk beeld van wie hij is. Dus laten we samen op zoek gaan naar de ware identiteit van Jezus uit Nazareth…

1 februari: Ik ben het brood des levens – Johannes 6:35

8 februari: Ik ben het licht der wereld – Johannes 8:12

1 maart: Ik ben de deur – Johannes 10:9

15 maart: Ik ben de goede herder – Johannes 10:11

22 maart: Ik ben de ware wijnstok – Johannes 15:1

29 maart: Ik ben de weg, de waarheid en het leven – Johannes 14:6

5 april (Pasen): Ik ben de opstanding en het leven – Johannes 11:25

De Here God woont in ons midden – deel 2

De Verandering

Genesis 1:27 ‘God schiep de mens naar Zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

Een opmerking even terloops erbij genomen: man en vrouw vormen samen één mens. Dat is wat we trouwens even verder lezen: Genesis 2:24 ‘Ze zullen tot één vlees zijn.’ De Heer Jezus bevestigt deze tekst in Mattheus 19:5. De schrijver van de brief aan de Hebreeen begrijpt het ook op dezelfde manier: Hebreeen 11:11-12 ‘Door het geloof heeft Sara kracht ontvangen om moeder te worden, en dat ondanks haar hoge leeftijd, daar zij Hem, die het beloofd had, betrouwbaar achtte. Daarom zijn er dan ook uit één man en wel een verstorvene, voortgekomen als de sterren des hemels in menigte en gelijk het zand aan de oever der zee; dat ontelbaar is.’ Het is zeker niet Abraham die bevallen is. Uit wie komt het kind? Uit de moeder natuurlijk. Maar als de schrijver zegt dat het uit de man voortkomt is dat nogmaals een bevestiging dat man en vrouw samen één mens vormen. Maar daar wil ik hier niet verder op in gaan, dat vormt een ganse studie op zichzelf, over de eenheid van het huwelijk en ook de enigheid ervan.

Als de mens in beeld en gelijkenis van God werd geschapen vloeit daaruit voor dat tussen God en de mens een intieme relatie bestond. God sprak met de mens, en de mens sprak met God. Tot op de dag dat die relatie verbroken werd door wat onze Bijbel noemt ‘de eerste zonde’ – lees Genesis 3 – en wat nu nog altijd bekend staat als de erfzonde.

Dat wordt meer en meer ontkend door de hedendaagse mens: wij kunnen toch niet verantwoordelijk worden gesteld voor de fout van iemand die meer dan zesduizend jaar geleden geleefd heeft. Wat leert ons de Schrijft? Romeinen 5:22 ‘Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben.’ De apostel Paulus zegt duidelijk dat zonde en dood intiem met elkaar verbonden zijn. Is er daar een verklaring voor? Ik wil even terug gaan naar het eerste Bijbelboek. Genesis 5:3 ‘Toen Adam 130 jaar geleefd had, verwekte hij een zoon naar zijn gelijkenis, als zijn beeld en noemde hem Set.’ Let op het grote verschil tussen dit vers en Genesis 1:27: Adam werd geschapen in beeld en gelijkenis van God; Set werd verwekt in beeld en gelijkenis van zijn vader Adam. Dit beeld en die gelijkenis zijn totaal anders geworden. Wat is de oorzaak van die verandering? Genesis 2:17 ‘Van de boom des kennis van goed en kwaad daarvan zult gij niet eten, want ten dage dat gij daarvan eet zult gij voorzeker sterven.’ Het is duidelijk dat Adan en Eva niet onmiddellijk gestorven zijn nadat ze dit gebod overtreden hadden. Genesis 5:4 verteld ons dat Adam, na de geboorte van Set, nog 800 jaar heeft geleefd. De dood waarvan God spreekt is dus niet de dood van het menselijke lichaam, alhoewel dat er zeker mee te maken heeft.

Hoe zit de mens in elkaar? Paulus zegt dit: 1 Tessalonicenzen 5:23 ‘De God des vredes heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Heer Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.’ Drie bestanddelen die samen de mens vormen: geest, ziel en lichaam. Zou er dan een verschil zijn tussen de mens, na de zondeval en de mens die in het Nieuwe Testament geroepenen van Jezus Christ, geliefden Gods, geroepen heiligen, worden genoemd (zie Romeinen 1:6-7)?

Het verschil is te groot om daar niet wat meer op in te gaan. Laten we een paar bijbelverzen onder de loep nemen. Mattheus 8:22 ‘Laat de doden hun doden begraven.’ Het is duidelijk dat er hier sprake is van twee verschillende doden. De eerste doden zijn levende mensen, de tweede doden zijn mensen die gestorven zijn. Hoe kan men van dode m

ensen spreken die toch in leven zijn? Efeze 2:1-6 ‘Hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomst de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid… God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad ons hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus…’ Ook in dit gedeelte spreekt de apostel over een toestand waarin mensen, alhoewel in leven zijnde, toch als dood zijnde beschouwd worden.

– geschreven door Jacques Vankeirsbilck

De Here God woont in ons midden – deel 1

Inleiding

In tal van Godsdiensten wordt verwacht dat de mensen, met veel moeite, hun krachten inspannen om op te stijgen naar de Godheid toe. Bedevaarten, boetedoening, offers, wierook, meditatie, vasten, gebeden opzeggen, onder allerlei vormen, zoals gebedsmolens, paternosters, al dat soort dingen worden gedaan om de Godheid, die de mensen willen vereren, tevreden te stellen, de mensen welgevallig te zijn.

Grote gebouwen, die men kerken, kathedralen, tempels, moskeeën of wat dan ook noemt, worden opgericht om het uitoefenen van een godsdienst mogelijk te maken.

Denk maar aan al de prachtige kathedralen die ons land telt, denk maar aan de Notre Dame in Parijs, denk maar de Dom in Keulen, denk maar aan de beroemde kathedraal in Straatsburg en de Al Acsa moskee in Jeruzalem, denk maar aan de prachtige boeddhistische tempels, hindoe-tempels, denk maar aan de enorme tempels door de Grieken en de Romeinen gebouwd voor de Godheden als Zeus, Jupiter, denk maar aan de tempel ter ere van de godin Artemis in Efeze.

Alles werd gedaan opdat de mens door middel van de erediensten, met vertoon van grootse ceremoniën, zich zou kunnen verheffen om in de nabijheid, zoniet in de tegenwoordigheid van een godheid te komen.

A contrario, de Bijbel onderwijst ons een heel andere manier van doen. De Schrift verklaart heel duidelijk dat de mens, vanwege zijn natuur, onmogelijk tot bij God kan komen. Daar zijn verschillende redenen voor.

God is een heilige God. De profeet Jesaja drukt het duidelijk uit: ‘heilig, heilig, heilig is de Here der Heerscharen, de ganse aarde is vol van Zijn heerlijkheid [Jesaja 6:3]. ‘De Here, uw Verlosser, de Heilige van Israël’ [Jesaja 43:14]. ‘Ik, de Here, uw Heilige… uw Koning’ [Jesaja 43:15].

Daartegenover is de mens een zondig wezen, en bijgevolg, verhinderd om in de tegenwoordigheid van de Heer te komen. ‘Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid van God’ (Romeinen 3:23). De profeet Habakkuk drukt het zo uit: ‘Gij, die te rein van ogen zijt om het kwaad te zien, en die het onrecht niet kunt aanschouwen…’ (Habakkuk 1:13)

Een andere reden is wat we vinden in het evangelie van Johannes. Johannes 4:24 – ‘God is Geest en wie Hem aanbidden moeten aanbidden in geest en waarheid.’ Dat vraagt enige verklaring. We gaan terug naar de eerste bladzijden van de Bijbel, het boek Genesis 1:26 – ‘God zeide: laat ons mensen maken naar ons beeld als onze gelijkenis.’ Het is duidelijk dat we deze zin letterlijk moeten nemen, anders zouden we geen mensen zijn, maar geesten. Het beeld van een geest kan de mens ook niet zijn, want een geest is iets onstoffelijk. Het enige wat ik daaruit zou kunnen begrijpen is dat het iets is wat met gevoeligheid te maken heeft, en dan nog zou ik liever spreken over de ziel van de mens. Er is dus iets gebeurd, wat ik in het volgende hoofdstuk wil proberen duidelijk te maken.

– geschreven door Jacques Vankeirsbilck.

Ik heb je bij je naam geroepen (#11/11)

Het antwoord op zijn roepstem

De Heer kent een ieder van ons bij name, heeft ons gevormd en geroepen. Zolang wij hier op aarde zijn heeft Hij een doel met ons leven, wil Hij ons leiden en vormen. Hij heeft door alle eeuwen heen mensen geroepen omdat Hij voor hen een dienst had om te doen. Zijn werk houdt niet op en ook in onze dagen is de Heer trouw aan zijn volk.

Wat de Heer echter met jouw leven kan doen hangt voor een groot deel ook af van het antwoord dat jij geeft op zijn roepstem. Het mooiste antwoord dat we Hem kunnen geven is ‘Heer hier ben ik, wat wilt U dat ik doe?’

https://depottenbakker.be/overleieclub2015-link-naar-de-fotos/,https://depottenbakker.be/schema-van-al-de-activiteiten-in-de-kerk/