11 november 2018

Zonder de liefde zijn we niets

Spreker:
Passage: 1 Korintiërs 13:1-4

Uu kunt beluisteren :

>Voordienst (ingekort) met Peter Bordon
en 2 liederen:
-614 "Zie hoe Jezus daar loopt in jeruzalem"
-682 "U,de leeuw van Juda"

>Preek:
Zonder de liefde zijn we niets
Tekst: 1 Korintiërs 13:1-4

Wanneer we God leren kennen, beseffen we dat een leven met God zo veel meer is dan regels volgen, het goede doen, het slechte ontwijken en vermijden. Leven met God is een leven hebben van liefde. De brief aan de christenen in Korinthe leert ons hier meer over.

I. Het verhaal van de kerk in Korinthe
- Deze stad kreeg op zeer korte tijd een sterke economische groei
- De bevolking was zeer gevarieerd op vlak van cultuur en achtergrond
- Het was een stad die draaide om geld, succes en seksuele perversiteiten
- Het was geen stad waar je kwam om je leven op te bouwen
- God toonde aan Paulus dat ook in zo’n afvallige stad er heel veel mensen tot God kunnen komen

II. Wat is het grote probleem?
- De zeer jonge kerk in Korinthe bestond voor een deel uit mensen met een slechte achtergrond: dieven, bedriegers, afgoden dienaars, overspelers, seksuele zondaars, gierigen, …
- Toen deze mensen kwam tot God, en hen veranderden, deden ze veel goede dingen, er waren vele gaven: kennis, wijsheid, profetieën, leraars, leiders, genezingen, diep geloof, spreken in andere talen, ..
- Ondanks de vele gaven, de vele goede dingen men deed was er veel ruzie, jaloersheid, bitterheid, en Paulus waarschuwt hen: “Zonder liefde ben je niets"

III. Wat betekent dit voor ons?
- Voor de christenen die God dienen: je mag veel doen en je kan veel doen voor de kerk of voor God. Als je steeds op jezelf gericht bent, als je denkt dat door je doen en weten God jouw zal aanvaarden, als je geen aandacht, zorg en liefde hebt voor de anderen, dan is alles wat je doet verloren
- Voor de christenen die denken geen specifieke gaven te hebben en daarom ontmoedigd zijn: gaven kunnen tonen dat God er is, maar gaven veranderen je niet je hart. Het is de liefde die je hart verandert en het is de liefde die je een dierbaar en dienstbaar persoon maken met waarde voor God en de anderen
- Voor de mensen die denken goed te doen uit zichzelf en die God niet nodig hebben: het goede kan je enkel blijven doen als je leven gebaseerd is op de bron van liefde

Liefde kan je enkel doorgeven aan anderen wanneer je deze zelf ontvangen hebt. Kom daarom tot God: we hebben allen fouten en hebben gebreken, maar Jezus gaf zijn leven zodat hij onze fouten op zich nam, uit liefde, zodat wij in deze liefde bij God mogen komen, zodat hij ons neemt zoals we zijn. Dit besef verandert ons van binnenin.

https://depottenbakker.be/Prediken/heiliging/,https://depottenbakker.be/Prediken/genade-zo-oneindig-groot-efeziers-28/